fredag 31 oktober 2008

Vitt och brett (eller smalt) TILL SALU!

Man kan inte komma ifrån att vi som bor så långt norr ut är i behov av allt ljus vi kan få. Kanske är det därför som den vita inredningstrenden har fått sådan genomslagskraft här i gamla Svedala. Allt från väggar, golv och tak till soffor, porslin, och till och med elektronikvaror vill man ha i vitt. Nedan finner du mitt bidrag till denna strida störtflod av snöfärgade pryttlar. Under varje bild anges mått och det pris jag föreställt mig för varan.


En riktig prydnad är denna ljusstake i helt felfritt vitt porslin, avsedd för dubbla stearinljus i "normalstorlek". Dess dekor av tunna guldslingor skänker den viss elegans. Ljusstaken är 17 cm bred, och på höjden är den 11 cm. Tre guldpengar är den värd, håller du inte med om det?


Bedårande ljuslykta i slitet vitt. Så som lyktan ser ut i vänstra delen av fotografiet är hela dess ytstruktur, men tyvärr lyckades jag inte fånga det i bild. 6,5 cm i kvadrat mäter lyktan, och den är bara 11,5 cm hög. Liten men naggande god, skulle man alltså kunna säga. 25 kronor vill jag ha för den.


En åttkantig marmeladburk i vitaste vitt blir lätt till en favorit på frukostbordet. 7 cm i diameter är burken, och 8,5 cm hög. En tjuga är billigt för den, eftersom den är helt utan skavanker.


Som hämtad ur mormors kök på landet är denna underbara porslinsburk avsedd att förvara mandel i. Bottenytan på burken är 6 x 6 cm, och den är cirka 13 cm hög. Visst är den fin! 25 kronor tycker jag är ett, nästan skamligt lågt pris för en sådan här pärla, men 25 kronor får det bli.


Lika bedårande som mandelburken är denna underbara porslinsburk avsedd att förvara kardemumma i. Måtten är de samma, och 25 kronor tycker jag är ett, lika skamligt lågt pris för en sådan här pärla, men 25 kronor får det bli även för den här.


Praktiska och stilrena parljusstakar från Höganäs. På grund av sin litenhet, bara 7 cm höga och 7 cm i diameter är de oerhört lättplacerade. 20 kronor för paret är överkomligt, eller hur?


En enkel ljusstake för "normaltjocka" ljus. Staken mäter 14,5 cm på höjden, och 8 cm i diameter där den är som störst. För 15 kronor blir den din.


SÅLD! Denna flickbyst (det lät nästan snuskigt, ju - helt oavsiktligt!) tillskrivs ibland Astri Taube. Påskliljan kallas den. På sockelns framsida står det också skrivet i sirlig stil. För dig som gillar vitt, och som behöver något lite större att pryda ditt hem med är denna byst perfekt. 34 cm hög är den, och den är i jättegott skick. För den vill jag ha 125 kronor.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

S o F sa...

Vilket härligt ord - bloppis! Perfekt. Det kanske har funnits tidigare i bloggvärlden men jag har inte sett det förrän nu hos dig.

Lycka till!

INFORMATION sa...

Tack, S o F! :-)

Jag önskar att jag hade kunnat ta åt mig äran för att ha uppfunnit ordet bloppis, men tyvärr hann någon annan före.

Välkomna tillbaka! Nästa gång kan jag nästan garantera att det finns fler ting att frestas av.