tisdag 4 november 2008

Lantligt romantiskt och mormors-Shabby Chic TILL SALU!

Lantlig romantik, Shabby Chic och mormorsinspirerade porslinsföremål och textilier är en trend som förefaller ha kommit för att stanna. Och, visst är det sött och framkallar nostalgi, det är det inget snack om. En uppsjö av prylar i dessa stilar har på något underligt sätt hopats i skåpen hos mig alltsedan jag fick min första lägenhet för en sådär 20 år sedan. En del har kommit från äldre släktingar som avlidit, en del har jag själv köpt på loppisar. Några föremål är jag säker på att jag har fått i present. Hur som helst är det en stil som inte alls uppskattas av sambon och dottern, så därför får jag så vackert göra mig av med grejerna nu. Som vanligt anger jag storlek och pris under varje foto. Kanske kan föremålen skänka dig samma glädje som tidigare ägare fått. Scrolla ner, och börja drömma. :-)


Från Hackefors kommer detta jättegulliga fyrkantiga fat/skål med ljuvlig mormorsblomdekor. Fatet är cirka 19,5 cm i kvadrat. Djupet är cirka 5,5 cm. 40 kronor tycker jag är ett kap för detta fat. Gör inte du det?


En bedårande liten "korg" att hänga på väggen. Glasyren och dekorationen har fantastisk lyster, och den är gjord av porslin. Med måtten 16 cm på höjden, 14 på bredden och 10 cm på djupet tycker jag att den passar perfekt till att förvara småsaker i. 35 kronor för den tycker jag är rimligt.


Ljuvlig liten romantisk ask i tyg och kartong att förvara till exempel favoritsmyckena i. Asken är liten och nätt, bara 7 cm i kvadrat och 4,5 cm på höjden. 25 kronor för den är ett fynd.


21 x 16 cm mäter denna fina burk från SIA av zinkplåt. Tyvärr har en fog släppt, som du ser på bilden. Därför sätter jag priset rejält lågt, och hoppas att den går att fixa till för dig. 20 kronor tycker jag ändå den är värd. Håller du inte med? Den är förresten 10 cm hög, så det är ändå mycket burk för pengarna.


Högst dekorativa ljusstakar i par. 7,5 cm i diameter och ungefär 5,5 cm höga och för normalstora ljus. 40 kronor för paret tycker jag allt att de är värda.


Ljuvlig liten putto med en ljusstake på axeln. Den lilla ljusstaken i porslin (för normalstort stearinljus) mäter 15 cm på höjden, och cirka 7 cm i diameter. 25 kronor för den blir väl bra?


Två putti samarbetar med den tunga uppgiften att bära en skål på sina axlar. Den lilla skapelsen, som är krackelerad i glasyren av sin ålder, mäter 15 cm på höjden, 13 på bredden och ungefär 8 cm djup. 30 kronor tycker jag är rimligt, eller hur?


Rostfritt stål är det i detta mycket praktiska äggfat med plats för 6 ägg. Observera det söta rosmönstret på "handtagen". Fatet mäter cirka 17,5 cm x 13,5 cm. För fatet hade jag tänkt mig 20 kronor.


Mycket speciell väggdekoration, tillverkad av gipsliknande material med vackra, ytterst romantiska vita rosor. 29 x 21 cm mäter skapelsen. För detta unikum tycker jag att 50 kronor är rimligt.


Handdrejad och handmålad tysk vas med målad, övertygande krackelering. Vasen mäter 15 cm på höjden, och cirka 12 cm i diameter där den är som störst. 30 kronor, och den är din.


Bonbonjär i klarglas med vackert blommönster. Bonbonjären mäter 12 cm i diameter, och cirka 13 cm på höjden. Självklart kan man lika gärna fylla skålen med doftpotpurri som med karameller, det är bara din fantasi som sätter gränsen. 30 kronor är den värd, eller hur?


SÅLT! Mycket dekorativt litet fat i vad jag tror är fattigmanssilver. På fatet står ett jättefint M graverat, tillsammans med datumet 1. 4 . 53. I diameter mäter fatet 17 cm. 25 kronor tycker jag är överkomligt för detta lilla konstverk.


Rustik lite lantlig vas i keramik. Vasen mäter cirka 14 cm i diameter, och cirka 13 cm på höjden. En tjuga för den är ett fynd.


Lantligt rustik kruka i porslin med rar rosa dekor. Krukan mäter 14 cm i diameter, och 10,5 cm på höjden. 20 kronor är ett kap.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: