tisdag 4 november 2008

Droppar ur bokfloden om inredning TILL SALU!

Böcker om inredning är ett kul kapitel. Hur man tar sig an ämnet varierar från bok till bok, men allas mål är gemensamt. Detta mål är att vi "vanliga människor" ska hitta vår egen stil, och kunna skapa oss det hem vi mår bäst i. Vissa böcker koncentrerar sig på en enda aspekt; vilken öppen spis som passar bäst i olika hus, hur man bäst och fiffigast syr accessoarerna, hur man går till väga för att trovärdigt skapa ett kök i lantlig stil eller hur man frejdigt dekorerar sina blomkrukor med decoupage. Andra talar i mer svepande termer om tendenser och vill främst skänka inspiration. Vilken stil av bok man föredrar är lika personlig som det finns varierade ämnen i bokfloden. Nedan säljer jag några av dem som, på något sätt hamnat i min ägo. Precis som i de andra inläggen anges formalia kring varan, och priset jag har tänkt mig för den samma under respektive bild. För samtliga böcker gäller att de är i mycket gott skick, om inte annat anges.


1996 gav Rabén & Prisma ut denna bok om 128 sidor fylld med härliga tips för ett vackrare hem. 50 kronor vill jag ha för denna bok av Tricia Guild.


Eva Braun som skrev denna bok om 48 sidor, som Semic gav ut 1993. Precis som namnet antyder handlar det om användningen av textilier för att piffa upp hemmet. 25 kronor tycker jag är rimligt för den - på försättsbladet är boken namnad.


En ovärderlig hjälp för den som tycker om att kuta runt på loppisar och leta efter fynd är denna bok, vari man även kan hitta tips och inspirerande användningsområden för gamla prylar. ICA-kuriren gav ut den 1972, och den är om 97 sidor. 25 kronor för den blir väl bra?


SÅLD! Om du är sugen på ett hem i retrostil är denna bok ett måste! Med sina illustrationer från 1979 får man en mycket (ibland nästan kusligt) klar inblick i hur ett 70-talshem skulle se ut. ICA-förlaget gav ut den 1979, och boken är om 224 sidor. 30 kronor är den absolut värd.


Hem i Sverige har publicerat denna lysande skrift som bara handlar om öppna spisar. 111 sidor lyckades man skriva ihop om det 1967, jag undrar hur många det skulle bli idag. :-) 25 kronor tycker jag är rimligt, om man har ett brinnande (hihi!) intresse för öppna spisar.


Sköna hem nummer 2 från 2003. Tidningen innehåller 114 sidor - med bland annat en artikel om Shabby Chic. 25 kronor vill jag ha för tidningen.


En idébok från ICA-förlaget från 1975. Boken är på 98 sidor, och beskriver framförallt hur man kan använda gamla saker på nya sätt i inredningen. Full av kloka tips! 25 kronor för den, vill jag allt ha.


Dawna Walter och Helen Chislett skrev denna bok om att organisera saker hemma. Ordning och reda. I boken presenteras mängder av fiffiga lösningar för förvaring. 1999 gav Bonniers ut boken, som är om 143 sidor. 30 kronor tycker jag är rimligt för den.


Yngvar Holm tror på att vi "vanliga dödliga" är händiga och kan fixa i ordning en hel del hemma. 2000 gav Richters ut denna bok om 118 instruktiva sidor. Törs du pröva tipsen och råden? För 40 kronor får du chansen. :-)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: