fredag 7 november 2008

En gammaldags önskan om en fridfull jul TILL SALU!

Att skicka julkort har sedan över hundra år varit en kärnpunkt i det svenska julfirandet. Inte minst Jenny Nyströms julkort har format vår bild av hur en traditionellt idyllisk "äkta" jul ska se ut. De första svenska julkorten kom i tryck i slutet av 1800-talet, efter inspiration av den lavinartade utveckling och popularitet som vuxit fram i bland annat Storbritannien och Tyskland. Trots trenden att alltmer skicka sina brev och kort på elektronisk väg postades år 2007 cirka 40 miljoner julkort i Sverige. Och, enligt en undersökning föredrar fortfarande till och med den mest moderna människa att få sina julhälsningar i brevlådan snarare än i datorn - 84 mot 12 procent. Så, varför inte bevara denna så viktiga tradition genom att skicka en gammaldags julhälsning till de nära och kära? Här nedan finns ett antal olika julkort - samtliga nytryck - efter gammaldags förlaga. Korten är självklart inte postgångna. Fem kronor styck tycker jag att korten är värda, och om du köper tre stycken vill jag ha en tia för dem. Ett julerbjudande som är svårt att säga nej till. :-) För enkelhetens skull föreslår jag att du räknar korten uppifrån och på det sättet talar om för mig vilket eller vilka du är intresserad av.


Och till sist några dekaler att smycka t.ex. kylskåpet med inför julen. Jenny Nyström är det som står bakom även dessa idylliska motiv. Femton kronor per ark hade jag tänkt mig för dem.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: